Lucky Seven

Lucky Seveniä roudattiin kesäkuussa 2006, jolloin sen myöskin ostin. Tätä peliä olin havitellut pitkään, sillä pienenä myöskin Super Jackpottina tunnettua peliä oli tullut pyöriteltyä paljon laivoilla.

Kyseessä on saksalaisen Bergmannin ilmeisesti 80-luvulla valmistama 3 kiekon yhden voittolinjan hedelmäpeli lukitusmahdollisuudella. Peliä pystyi pelailemaan PAF:n operoimissa paikoissa näihin vuosiin asti. Poistuivat kuitenkin lopullisesti kaiketi vuonna 2009. Eurojen myötä ne poistuivat hetkellisesti käytöstä eurotetuissa pelipaikoissa, mutta tulivat vielä takaisin eurotettuina ilmeisesti ruotsalaisten tykätessä niistä. Muutoksen huonona puolena oli mielestäni ruma valkoinen tarra voittoluettelon voittosummien päällä, mikä ennemmin sekoitti kuin selkeytti. Voitot oli ilmoitettu siinä sekä euromääräisinä että creditteinä.

Erikoisuutena panosta voi nostaa lukituksen yhteydessä yhdestä kahteen, mihin ei RAY:n pelejä pelanneena ole tottunut. Päävoitto on 200 markkaa eli crediittiä, eurotettuna siis 40 euroa. Eri päävoittoversioita on manuaalin mukaan Lucky Seven ja Super Jackpot -nimillä 40/100/200/500, ja Winner-pelissä 250/500/1000. Yleensä pelit ovat olleet tällä 200:n päävoitolla.

Pelivaraukset ja kertyvät voitot näkyvät samassa näytössä (CREDIT). Kierroksella tullut voitto näkyy WIN-näytössä, mutta nollaantuu panosta vaihtaessa tai käynnistäessä uuden pelikierroksen. Rahaa pystyy syöttämään lisää kunnes näytön lukema on 200 tai suurempi, ja credit-näytön summan saa ulos milloin vain. Setelinvaihtajaa ei ollut aluksi asennettuna, mutta myöhemmin ostin eurotetun ja toimivan setelintunnistimen. Pelejä on ollut myös 5mk:n sijaan 10mk:n kolikolla toimivina. Nyt tuo toimii 20c ja 1e kolikoilla, 20c = 1 krediitti.

Voittaessa automaatti osoittaa voittoyhdistelmän ja voiton valoilla, sekä soittaa voittomelodioita voitosta riippuen.

Kuvassa kassan ovi on väärinpäin. Automaatin mitat ovat: leveys 42cm, syvyys 55cm, korkeus 184cm.

Säädettäviä ominaisuuksia ovat muun muassa palautusprosentti (n. 75% tai n. 90%), pyöräytyksen pituus lukittaessa (lyhyt tai pitkä), houkutuspeli eli valot vilkkuvat kun ei pelata (on/off) sekä voittomelodia (on/off).

Ja koska palautusprosentti tosiaan on säädettävissä, pelissä on käytetty joitakin kikkailuja palautuksen säätöön. Huom. voittosummat eivät siis muutu mihinkään, vaan käytännössä voittoja tulee pitkässä juoksussa vähemmän kuin 90% asetuksella. Asetukset valitaan dippikytkimillä.

Seuraavassa esitetty optimistrategia ei välttämättä takaa mitään, mutta itse pelailen suurinpiirtein sen mukaan. Jos palautusprosentiksi on säädetty 90%, ei kannata noudattaa kahta viimeisintä kohtaa. Säädettyä palautusprosenttia taasen et voi tietää ilman että pääset näkemään koneen sisälle.

Pelaa muuten 1:n panoksella, mutta nosta 2:een lukittaessa!

1. Lukitse kaksi seiskaa, kelloa tai luumua
2. Lukitse 3. kiekosta PAF ja
          1. 1. kiekosta kello
          2. 2. kiekosta PAF
          3. 1. kiekosta luumu
          4. 2. kiekosta appelsiini
          5. 1. kiekosta sitruuna
          6. muussa tapauksessa ei muuta kuin PAF
3. appelsiinit 1. ja 2. kiekosta tai 2. ja 3. kiekosta
4. sitruunat 1. ja 2. kiekosta tai 1. ja 3. kiekosta
5. seiska 2. tai 3. kiekosta
6. kirsikat 2. ja 3. kiekosta
7. appelsiini 2. kiekosta (120%)
8. PAFfit 1. ja 2. kiekosta (90%)
9. sitruuna 1. kiekosta (90%)
10. kirsikka 2. kiekosta (88,5%)
11. sitruunat 2. ja 3. kiekosta (80%)

Katso video pelistä
Video 500 mk pelistä.
Kokeile pelin pohjalta tehtyä tietokoneversiota

Voittoluettelo:

Alla on esitetty voittojakauma sattumaan perustuen simuloituna noin 100 000 kierroksella, joten luvut eivät ole tarkkoja, vaan suuntaa antavia. Simulaatio on suoritettu aiemmin esitellyn optimistrategian mukaisesti lukuunottamatta neljää viimeistä kohtaa.

Vain parisen prosenttiyksikköä pienempään palautusprosenttiin päästiin mummostrategialla "lukitse aina kaksi samaa". Joten jos tuloksiin on luottamista, voisiko 200mk päävoittoisen version 90%:n palautusprosenttiasetus perustua suoraan satunnaislukugeneraattorilla tapahtuvaan tuloksenarvontaan? :)

Osassa automaatteja oli aikanaan 500 markan päävoitto. Tällä päävoitolla pelin palautusprosentti olisi reilusti yli 100%, joten peli ei ainakaan silloin perustu suoraan satunnaislukugeneraattorilla tapahtuvaan tuloksenarvontaan.

Voittoyhdistelmä
Todennäköisyys
Ilmestymistiheys
Osuus palautuksesta
7 7 7
0,13582 %
736,25
17,36880 %
PAF PAF PAF
0,08445 %
1 184,07
1,95730 %
KELLO KELLO KELLO/PAF
0,33695 %
296,78
7,65286 %
LUUMU LUUMU LUUMU/PAF
0,38135 %
262,23
7,71458 %
APPELSIINI APPELSIINI APPELSIINI/PAF
0,98385 %
101,64
13,43070 %
SITRUUNA SITRUUNA SITRUUNA/PAF
0,93248 %
107,24
12,56370 %
KIRSIKKA KIRSIKKA KIRSIKKA
0,37961 %
263,43
3,83231 %
KIRSIKKA KIRSIKKA -
0,46232 %
216,30
2,10865 %
KIRSIKKA - -
13,23495 %
7,56
24,94820 %
yhteensä
16,93178 %
5,91
91,57720 %
Keskimääräinen voittokerroin silloin kun voittaa on 5,41.


Paljon voittoja.


Lucky Seven pimeässä.

Copyright © Tero Malinen, ellei toisin mainittu

Pääsivulle